Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R63a80d10e32k 46P47r44o73c65h78á58z65k59a 2473509958

Není mi moc jasné, v čem je problém, resp. na jaký problém reagujete? Že J. Kristus skutečně žil, je doložené z několika různých pramenů a pochybovat o něm je navíc zcela bezúčelné. Pochyby o nadpřirozené podstatě některých jeho činů jsou zcela jiného rázu -- čistě empiricky máme ověřené, že i prokazatelně existujícím lidem v současnosti (Kim Čong-il,  S. M. Moon, Šoko Asahara a mnozí další) připisují jejich stoupenci zázraky a jsou ochotní je v tisícových zástupech dosvědčit :-)

+1/0
25.12.2013 14:51
Foto

M17á85r19i76a 75T77v65r46d73o27ň62o31v13á 8708931177289

Reagovala som na otázku, či Ježiš žil. Vidím, že v Čechách sú ľudia vzdelanejší ako na Slovensku, lebo z diskusných príspevkov je jasné, že nepochybujú o Ježišovej existencii ako o objektívnom historicky dokázanom fakte. Takže asi bol môj blog zbytočný.

0/0
26.12.2013 12:37
Foto

J44a67r70o71m56í74r 96Š95i52š42a 3690563981847

...ať žil nebo nežil...přeju fajn Vánoce.:-)

+1/0
24.12.2013 16:50
Foto

K40a80r41e26l 43W54á48g66n86e12r 4447855729307

Když jsme už v té rubrice „věda“, nutno podotknout, že srovnávat všechny novozákonní texty s historickými fakty není dost dobře možné. Dnes se badatelé shodují v tom, že Nový zákon sepsali stoupenci Ježíše Krista, různě opisu­jící, ale také případně též upravující, nestarší záznamy. Redaktoři původních pra­menů však z nějakého důvodu nevypustili ve svých textech nenápadné zmínky o kyper­ském prorokovi jménem Ježíš (Bar Jehú), i když celý Nový zákon hovoří především o proro­kovi jménem Ježíš (Bar Jehú), který je označován za proroka z Nazareta.

+2/0
24.12.2013 11:35
Foto

K81a52r62e17l 64W58á40g13n81e35r 4447395449787

Křestní jméno Jesus je jménem teoforickým, tedy jménem, jehož částí je nějaké božské jméno. Protože se prorok z Nazareta hlásil k Bohu jménem Jahve, obsahovalo jeho plné křestní jméno Bar Jehú (syn Boží) teoforickou částici - jáhú, v nářečí „jehú“. Tato částice se pak proměnila ve jméno Ješú, jehož kánonizovanou formu reprezentuje Jesus. Mezi lety 46 - 48, v dobách palestinského hladomoru, se Pavel v doprodu Marka a Josefa zvaného též Barnabáš (což měl být leviza z Kypru, jinak též blízký příbuzný Marka), plaví na Kypr. V kyperském Páfu se Pavel s Markem setkávají s prorokem, jehož křestní jméno znělo Barjesus, tedy Bar Jehú, pobývajícím u dvora místodržitele Sergia Paula. Z Kypru se pak učedníci plavili do Pamfylie (dnešní jižní Turecko), kde se Marek s Pavlem z nějakého vážného důvodu rozešel a spěchal do Jeruzaléma. Faktem zů­stává, že se Pavel s Markem rozešel ve zlém. O zá­važnosti jejich rozepře svědčí fakt, že se ti dva spolu již nikdy nesmířili.

+1/0
24.12.2013 11:35
Foto

K79a35r32e76l 27W27á77g89n31e39r 4767725739947

Nechci se dotknout něčí víry, nebo snad vyvracet učení církevních otců. Ale mnohé na­svědčuje tomu, že zde máme dva proroky jménem Ježíš. A naskýtá se tak otázka, který z nich představuje skutečnou, historickou postavu, která se promítala do pozdějšího no­vozá­konního Ježíše Krista. Pokud by však novozákonní pasáž o prorokovi jménem Bar Jehú (Ježíš) ze Sergiova dvora představovala zkomolenou či zaretušovanou zmínku o kyperském setkání učed­níků s Kristem (se kterým se podle kánonizovaných novozá­konních textů setkat nemohli), dalo by se předpokládat, že se Ježíš z Nazareta dožil více než padesáti let. Pak by také nebylo vyloučeno, že se jeho skutečný hrob nalézá na Kypru, jak o tom již v minulosti vážně uvažovalo několik badatelů.

+1/0
24.12.2013 11:36
Foto

M11á82r69i22a 88T34v75r70d89o16ň48o44v35á 8108761587909

Čo sa udialo na Cypre si vieme vyčítať v knihe Skutkov apoštolov, ktorú napísal Lukáš - spoločník Pavla na jeho cestách. Pavol mal dosť tvrdú potýčku s dotyčným Barseusem, kde musel Pavol rázne zakročiť. A je pravdepodobné, že táto vec odradila Marka a s Pavlom už viac nechodil - Marek mal skrátka menej konfrontačný štýl ako Pavol.

Citujem z 13 kapitoly knihy Skutkov, čo sa na tom Cypre udialo: "Oni, vyslaní Duchom Svätým, prišli do Seleukie a odtiaľ sa preplavili na Cyprus.   5  Keď prišli do Salamíny, hlásali Božie slovo v židovských synagógach. Ako pomocníka mali so sebou aj Jána.   6  Keď prešli cez celý ostrov až do Pafu, našli tam istého čarodejníka a falošného proroka. Bol to Žid menom Barjezus.   7  Zdržiaval sa u prokonzula Sergia Pavla, rozumného muža. Ten si pozval Barnabáša a Šavla, lebo túžil počuť Božie slovo.   8  Ale Elymas { Z aram. haloma — muž snov (hebr. chalom), mág.} , čarodejník, tak totiž znie v preklade jeho meno, im odporoval a usiloval sa odvrátiť prokonzula od viery.   9  Vtedy Šavol, ktorý sa volal aj Pavol { Autor bude odteraz po spomenutí Sergia Pavla aj pri Šavlovi používať prímenie Pavol z lat. Paulus (malý, nepatrný), ktoré odráža jeho kontakt s pohanským svetom; je dôkazom jeho rímskeho občianstva a niektorí vidia za menom nízku postavu nositeľa. } , naplnený Duchom Svätým uprel naňho zrak   10  a povedal: Diablov syn, plný každej podlosti a každej falošnosti, nepriateľ akejkoľvek spravodlivosti! Neprestaneš vari prevracať priame Pánove cesty?   11  A teraz pozri, doľahne na teba Pánova ruka: Oslepneš a istý čas nebudeš vidieť slnko. Vtom na Elymasa padla mrákota a tma, tápal vôkol seba a hľadal, kto by ho viedol za ruku.   12  Keď prokonzul videl, čo sa stalo, žasol nad Pánovým učením a uveril."

Máme aj iné historické záznamy o tom, že v rodine Sergia Pavla boli niekoľko rokov po tejto udalosti kresťania, takže nie je dôvod neveriť, že udalosti sa udiali tak ako sú popísané v Biblii.

Aký máte vy dôkaz na podporu vášho tvrdenia?

0/0
24.12.2013 20:05

J98a24n 13Š86v17a76d21l18e54n12k14a 9624419770

Z faktu, že v rodině Sergia Pavla byli křesťané, usuzujete, že se to vše událo přesně tak, jak stojí v Bibli? Vždyť podle toho citátu věřil ten prokonzul už předtím, nepotřeboval k tomu podobné zázraky...

+1/0
25.12.2013 1:13
Foto

M86á85r65i18a 80T51v73r27d55o54ň14o63v42á 8698781827519

Z textu vyplýva, že pred tým prokonzul nebol kresťanom, ale chcel si vypočuť Pavla. Archeologické objavy potvrdili, že o pár rokov po týchto udalostiach boli v rodine Sergia Pavla kresťania.

To však nie je jediný dôvod, prečo je kniha Skutkov pomerne hodnoverná. V 19. storočí bol veľmi populárny názor Tubingenskej školy, že kniha Skutkov bola napísaná až koncom 2. storočia. Avšak archeologické objavy v 20. storočí spochybnili, ak nie vyvrátili tento názor. Keby totiž niekto túto knihu písal až v 2. storočí, bolo by tam niekoľko anachronizmov.

V rímskej ríši sa často menili tituly úradníkov, názvy oblastí a politická situácia takže ak autor nemal prístup ku archívom, ľahko by sa dopustil nepresností. Pokiaľ by niekto kocom 2. storočia písal o udalostiach, ktoré sa mali odohrávať v polovici prvého storočia, pravdepodobne by sa dopustil anachronizmov, ktoré by ho odhalili. Avšak v prípade knihy Skutkov archeológia v mnohom potvrdila presnosť Lukáša (autora knihy).

Uvediem len niekoľko príkladov. Ako som spomínala, tituly rímskych úradníkov sa často menili. Provincia totiž mohla prejsť zo senátorskej vlády ku správe priamym predstaviteľom cisára a potom už nebola riadená prokonzulom, ale cisárskym legátom (legatus pro praetore).

Napríklad Cyprus bol v roku 47 riadený už spomínaným prokonzulom Sergiom Pavlom (Skutky 13/7), ktorému Pavol kázal a uveril v Ježiša. Správcovia Achaje a Asie boli prokonzuli, teda Lukáš správne nazýva Galia prokonzulom Achaje (Sk 18/12).

Úradníci vo Filipis sú nazývaní praetory (Sk. 16/12). V Tesalonike sú vedúci úradníci nazývaní politarchovia, čo je titul, ktorý objavili archeológovia na nápisoch ako titul magistrátnych úradníkov v Macedónskych mestách vrátane Tesaloniky. (Sk 17/6 a 9) atď. Ak by Lukáš písal sto rokov po udalostiach a nemal by prístup ku archívom, nemohol by to vedieť. Dokonca ak by to aj písal v tej dobe a neponavštevoval tie miesta, ťažko by sa to podozvedal, lebo vtedy nebol internet ani informačné brožúry.

0/0
25.12.2013 14:05
Foto

M88á53r79i85a 72T58v90r23d75o92ň10o79v78á 8728661367749

Archeológ Sir William Ramsay veril, že kniha Skutkov bola napísaná až v 2. storočí. Avšak po svojich archeologických objavoch úplne zmenil názor, lebo zistil, že Lukáš bol veľmi presný v mnohých detailoch.

Avšak opäť sa pýtam. Aký máte vy dôkaz toho, že Barseus bol ten za koho ho vy vyhlasujete.

0/0
25.12.2013 14:06

J69a56n 49Š43v68a76d49l35e96n57k42a 9134229770

Já nikoho nikým neprohlašuju, pletete si mě s panem Wágnerem. Pouze říkám, že většina Nového Zákona je pouhá mytologie, nikoli popis historických událostí. Ono to taky dost dobře mohlo být tak, že část toho příběhu o událostech u Sergia Pavla byla napsána již v té době (proto je je úředník správně nazván) a zbytek byl doplněn později.

0/0
25.12.2013 14:15
Foto

K48a75r29e61l 72W86á96g11n22e17r 4267675749807

Píšete: „Verím tomu, že evanjeliám môžeme veriť“. Pak ovšem věříte i tomu, že Ježíš nikdy ne­zemřel, neboť vystoupil na nebesa a jeho kosterní pozůstatky nikdo nikdy zde na planetě Zemi nenajde. Zrovna tak věříte, že Ježíš neměl žádné chromozomy Y od otce, ale jenom chromo­zomy X od matky, která nebyla při jeho početí žádným mužem oplodněna. Ale pokud Ježíš, jak Vy si myslíte, ne­byl člověk, pak nešlo o „historickou postavu“ a celý Váš člá­nek a celá diskuse ztrácí smysl. Neboť Ježíše, jako eventuálně historicky doloženou postavu, každý ze skutečných historiků - na rozdíl od teologů - chápe jen jako docela obyčejného člověka, i když třeba s výjimečnými lidskými (nikoliv však nadpřiro­zenými) vlastnostmi či schopnostmi. Vy věříte v něco úplně jiného. Na svou víru a na své názory máte plné právo a nikdo Vám je nebere. Ale nepište do rubriky věda článek, který sem podle Vás, vzato do důsledku, de facto vůbec nepatří. Víra není věda, tak ji, prosím, s vědeckými disciplínami neza­měňujte.

Nicméně vánoční svátky jsou svátky radosti a míru. A tak i já Vám přeji klid i mír na duši a hezké prožití (nejen) zbytku svátků, u nás v křesťanské Evropě podložených dlouholetou tradicí. :-)

0/0
25.12.2013 6:26
Foto

M26á74r74i40a 96T15v94r18d36o12ň55o83v12á 8468471617439

Ďakujem, aj vám prajem pekné sviatky.

Vážne si myslíte, že článok, ktoré zhrnie aké staroveké historické záznamy sa nám o Ježišovi zachovali nepatrí do rubriky veda? A prečo?

Keby som sa v článku púšťala do teologických debát o tom, či Ježiš bol alebo nebol Božím Synom, do rubriky veda by nepatril, ale o tom môj článok nie je.

0/0
25.12.2013 14:09
Foto

K79a72r79e31l 41B13o53h14á63č87e72k 1541367366524

Podle mne, Ježíš tak, jak o něm mluví křesťanská bible, je mýtickou postavou, s vlastnostmi, životopisem a "příběhy" ...poskládanou z několika skutečně žijících "historických" postav :)

+1/0
24.12.2013 11:00
Foto

K19a73r53e79l 81W66á71g25n72e52r 4667925599267

To máte pravdu. Dr. Alvin Boyd Kuhn (1880-1963) uznávaný lingvista, zabývající se srovnávací religionistikou, např. svého času prohlásil: „Pokud jde o historiky, jejichž práce zaznamenávají existenci Ježíše, tento seznam se skládá pouze ze čtyř jmen. Jsou to: Plinius, Tacitus, Suetonius a Josephus. V pracích každého z nich jsou po jednom krátkém odstavci, u Josephuse dva. Všechen tento materiál shrnul Harry Elmer Barnes v díle The Twilight of Christianity  do nějakých 24 řádků. Skutečný rozsah materiálu může být o něco větší, zhruba dvojnásobný. Toto skrovné svědectví tvoří souhrn nebo celkové množství důkazů o 'jedné z nejlépe ověřených událostí v dějinách'. Dokonce i v případě, že by mohlo být přijato jako nezpochybnitelně autentické a spolehlivé, bylo by velmi nejistou podporou pro událost, která dominovala myšlení poloviny světa po dobu osm­nácti století. Ale jaká je pozice těchto svědků? Ani významní katoličtí učenci nepopírají všeo­becnou shodu akademických badatelů, že tyto pasáže, jedna vedle druhé, musí být pokládány za podvrhy a interpolace spisů fanatických stoupenců křesťanství, kteří si horoucně přáli zařadit autoritu těchto historiků na podporu historičnosti života Ježíše podle evangelií. Celkové množství čtyřiceti nebo padesáti řádků ze světské historiografie, podporující existenci Ježíše z Nazaretu, úplně zdiskreditovali!"

0/0
24.12.2013 14:33
Foto

M64á74r54i82a 86T12v11r93d43o71ň86o91v51á 8178451807749

Máte pravdu, že Josephova pasáž je spochybňovaná, ale neplatí to o ostatných pasážach, takže tvrdenie, že sú interpoláciou kresťanov nezodpovedá názoru vedeckej väčšiny.

0/0
24.12.2013 20:09

J29a41n 92Š71v92a80d60l22e11n64k58a 9874459600

Nu, víme, co např. Kosmas psal o nejstarších českých dějinách pár set let poté, co se údajně udály. Bohužel se musel spolehnout na "bájná vyprávění starců", což není právě spolehlivý zdroj informací.

+1/0
25.12.2013 1:15
Foto

M54á46r84i77a 89T60v80r69d32o71ň52o84v47á 8948841327309

Ešte chcem dodať, že nemáme 40-50 riadkov o Ježišovi, lebo sa nám zachovalo 27 kníh Novej Zmluvy. Myslím si, že tí čo Ježiša nenasledovali napísali o ňom primerane tomu, nakoľko bol pre nich Ježiš (ne)zaujímavý.

0/0
25.12.2013 14:12

D45a31n21a 83T96a70n11k92e80r 2723319739105

Jistý Rus zkoumal cesty obchodníků z malé Asie do Indie a našel docela přesvědčivé důkazy o tom, že tzv. Ježíš Nazaretský byl synem jakéhosi kupce a roky byl jako dítě v Indii, kde se nakazil Hinduismem a pokusil se ho naočkovat na svou domovinu, když se karavana vrátila domů.

+1/0
24.12.2013 9:11
Foto

M41á37r52i23a 48T70v49r24d76o96ň79o18v47á 8578701167499

Spomenula som v príspevku nižšie, že tie dôkazy nie sú "docela přesvědčivé", Je to však téma na samostatný článok.

0/0
24.12.2013 20:11

J68a58n 85Š26v23a63d31l69e58n98k40a 9924409760

Ona není příliš přesvědčivá ani Bible. Aby to někdo takhle dopodrobna sepsal desítky let po těch událostech, a to bez použití obrazového záznamu či diktafonu, je nereálné. Sepsal nanejvýš tak vlastní interpretaci.

+1/0
25.12.2013 1:17
Foto

M19á56r83i14a 17T12v22r86d75o64ň17o88v92á 8438391337219

Hoci boli evanjeliá napísané až desiatky rokov po udalostiach verím, že sú spoľahlivé.

Židia storočia šírili zákon ústnou tradíciou a dobrý študent mal mať dobrú pamäť aby bol “ako dobre utesnená cisterna z ktorej sa nestratí ani jedna kvapka vody” (Mishna, Aboth, ii, 8). Zákon, ktorý židia šírili ústne po dobu niekoľkých generácií, napísali až v 3. storočí. Nazýva sa Mišna a je to asi osemsto!!! strán textu.

Ústna tradícia spôsobila, že ľudia v tej dobe mali vytrénovanú lepšiu pamäť. Od malička požadovali do svojich detí aby si dlhé úseky textu pamätali naspamäť. Keď boli židovskí chlapci vo veku trinásť rokov prijímaní medzi dospelých, museli vedieť naspamäť päť kníh Mojžišových. Vzdelaní Gréci sa zase pýšili tým, že vedeli dlhé state z Homéra naspamäť, niektorí dokonca celé jeho dielo. S nástupom kníhtlače toto od našich detí nepožadujeme. Preto pre Ježišových učeníkov nemal byť problém zapamätať si Ježišove slová pomerne presne zvlášť keď to nestálo na pamäti jednotlivca, ale pamäti skupiny ľudí.

Ježišovi učeníci sa totiž pravidelne schádzali, pripomínali si Ježišove slová a učili ich ďalších ľudí. Keď sa dvanásť učeníkov zišlo aby si pripomenuli udalosti ktoré sa odohrali a pripomínali si slová svojho Pána, nebol problém pomerne presne zrekonštruovať, čo Ježiš hovoril a robil. Je to tak ako keď sa niekoľko svedkov po udalostiach stretne a snažia si spomenúť a spolu zrekonštruovať, čo sa dialo a potom to spoločne ďalej šíria. Pri spoločných stretnutiach si Ježišove slová prví kresťania znovu a znovu pripomínali až to každý ovládal tak dobre, že keby niekto niečo dôležité pozmenil, ostatní by ho na to hneď upozornili. A na sklonku života len napísali to, čo pred tým tisíckrát iných vyučovali.

0/0
25.12.2013 14:19
Foto

M37á43r55i29a 58T67v55r21d38o58ň27o11v89á 8258461137489

ešte chcem dodať, že príbehy o Ježišovi nie sú písané formou denníka. Veď učeníci s Ježišom chodili tri roky a evanjeliá sú krátke, teda je to len taký výcuc najdôležitejších udalostí a slov.

Evanjeliá boli napísané v čase keď Ježišovi učeníci boli starí muži. Nezriedka významný starý muž začne písať svoju autobiografiu keď má 70 rokov. Chcete povedať, že jeho spomienky z detstva a mladosti nie sú hodnoverné?

0/0
25.12.2013 14:21

J40a38n 11Š85v12a41d89l56e70n19k61a 9164749370

Pokud třeba slovo od slova sepisuje, co kdy řekl jeho dobrý přítel, tak to patrně hodnověrné není, zvláště činí-li tak až po mnoha letech.

0/0
27.12.2013 10:08
Foto

M35á29r74i28a 64T95v30r88d96o26ň57o95v73á 8628691737739

nezabúdajte na to, že učeníci chodili s Ježišom tri roky a počas tej doby ich neustále vyučoval.

0/0
27.12.2013 10:56

J90a52n 88Š94v97a93d20l51e41n24k39a 9124959450

Však ani Starý Zákon není historicky spolehlivý. V podstatě se jedná o židovskou mytologii sepsanou během jejich vyhnanství v Babylóně. Obsahuje prvky starších bájí převzatých z jiných náboženských systémů. Ale to ostatně Nový Zákon taky.

0/0
27.12.2013 10:06
Foto

M59á31r83i89a 75T69v49r27d48o52ň20o49v13á 8688541447259

Pokiaľ ide o starý zákon, mnohé veci archeológia potvrdila, ale mnohé veci nie. Neexistencia dôkazu však nie je dôkazom neexistencie.

0/0
27.12.2013 10:58

J92a11n 45Š86v25a31d47l39e31n80k18a 9234649160

Dobře, předložila jste nám celkem přesvědčivé argumenty, že s vysokou pravděpodobností žil židovský prorok jménem Ježíš, kterého mnozí považovali (a považují) za mesiáše. Ale jak jste napsala v úvodu, tomu, že nikdo takový ve skutečnosti neexistoval, ve skutečnosti věří jen menšina historiků. Ale co dál? Nový Zákon je lidské dílo, věřit se dá pouze části Pavlových listů, které jsou patrně autentické, možná ještě Lukášovo evangelium, ale problém je, že patrně žádné z evangelií nenapsal ten, komu jsou připisována, a ta mladší opisují od starších. O skutečném životě či skutcích Ježíše Nazaretského tedy víme zoufale málo. Rozhodně si nemůžeme být jisti, co je v Bibli popis skutečných událostí a co pouze interpretace či doplnění Ježíšových následovníků.

0/−1
23.12.2013 22:49
Foto

M59á94r30i21a 46T51v77r79d96o14ň50o34v50á 8518871547169

Verím tomu, že evanjeliám môžeme veriť, lebo boli napísané v čase keď ešte žili očití svedkovia udalostí. Nie je dôvod neveriť prečo by autormi nemali byť tí ľudia, ktorým sa autorstvo pripisuje.

Rovnako verím, že evanjelisti zaznamenali spoľahlivo Ježišovo učenie aj skutky, lebo len napísali to, čo pred tým ústne znovu a znovu iných VEREJNE vyučovali až to vedeli naspamäť. (verejne - teda nedochádzalo ku skeresleniu ako pri šírení klebiet).

Ak evanjeliá napísali na prelome 50 -tych a 60 – tych rokov, máme časový odstup okolo 30 rokov od Ježišovho ukrižovania. Ak by však mali pravdu ultraľavicoví kritici, ktoré ich datujú do obdobia 40 či 50 rokov po Ježišovej smrti, stále je to v porovnaní s inými starovekými dokumentami čerstvý záznam udalostí. Dokonca aj v dnešnej dobe historici neraz zrekonštruujú historické udalosti na základe výpovedí svedkov, hoci sa udiali pred vyše 50 rokmi.

Nedávno som pozerala seriál o amerických vojakoch, ktorí bojovali počas druhej svetovej vojny. Filmové série boli natočené na základe výpovedí týchto starých pánov. Chcete vari spochybniť pravdivosť dokumentu slovami, že ako si títo 70 roční muži mohli pamätať detaily spred 50 rokov? Ja verím, že si ich pamätali úplne presne.

Uvádzam porovnanie evanjelií s inými starovekými dokumentami.

Prvé písomné správy o Budhovi boli napísané 500 rokov po jeho smrti, dovtedy sa šírili ústnym podaním. Július Caesar zomrel v roku 44. p.n.l. A historik Suetonius o ňom hovorí v rokoch 110 až 120 n.l., teda po 155 až 165 rokoch Dva najstaršie životopisy Alexandra Macedónskeho napísali Ariánus a Plutarchos viac ako 400 rokov po Alexandrovej smrti. Prvý Mohamedov životopis napísali 120 rokov po jeho smrti atď., takže evanjeliá z tohto porovnania vychádzajú celkom dobre.

0/−1
23.12.2013 22:58

J81a86n 78Š23v18a94d10l71e16n62k51a 9454489680

Bohužel se historikové shodnou spíše v tom, že evangelia napsal někdo jiný, rozhodně nebyla sepsána tak krátce po Ježíšově smrti a do značné míry opisují z toho Lukášova (čili ne čtyři nezávislé zdroje, ale jenom jeden). Ostatně, třicet let po Ježíšově smrti je docela dlouhá doba. Apoštolové v té době, pokud vůbec ještě žili, byli již velmi starými lidmi. Uvažte tehdejší střední délku života. Představa, kterak slovo od slova a bez jakéhokoli zkreslení přeříkávají desítky let Ježíšova kázání a skutky, než je konečně sepíšou...promiňte, ta opravdu náleží do kategorie mýtů. Co se týče Buddhy, jeho života a skutků, dobře, že je zmiňujete - jsou to podobné mýty jako Nový Zákon (a propos, víte o tom, že Iulius Caesar také hovoří sám o sobě - znáte historický pramen Zápisky o válce galské? Čili nikoli 150 let po jeho smrti - tudíž beru s rezervou i ty další vaše výpočty, kolik let uplynulo od první historické zmínky).

+1/0
23.12.2013 23:54
Foto

M19á35r86i14a 89T18v48r42d97o73ň25o30v47á 8818731957959

Vojnu Galskú samozrejme poznám, dokonca som ju čítala - vyštudovala som totiž históriu, ale v príspevku som písala, že: "historik Suetonius o ňom hovorí v rokoch 110 až 120 n.l."

Sú mnohí historici, ktorí pochybujú o autorstve evanjelií, to je pravda, ale je to prehnaný skepticizmu, lebo máme už záznamy z diel cirkevných otcov, že autorstvo vždy pripisovali Matúšovi, Marekovi, Lukášovi, Jánovi. Prvé zmienky o tom máme v dielach cirkevných otcov z 2. storočia.

Papius okolo roku 125 napísal, že Marek presne a starostlivo zaznamenal všetko čo Peter videl a dal si záležať na to, aby neurobil žiadnu chybu a neprijal žiadne falošné tvrdenie.

Potom Ireneus, žiak Polykarpa, ktorý bol zase žiakom apoštola Jána okolo roku 180 potvrdil tradované autorstvo týmito slovami: “Matúš šíril evanjelium medzi Židmi v ich vlastnom jazyku, kým Peter a Pavol kázali evanjelium v Ríme a založili tam cirkev. Po ich odchode (to je po smrti za vlády Nera v roku 64) sám Petrov učeník a tlmočník Marek nám zanechal podstatnú časť Petrovho kázania v poznámkach. Lukáš, Pavlov spoločník, usporiadal do knihy evanjelium kázané svojim učiteľom. Potom Ján, učeník Pánov, ktorý tiež spočíval na jeho hrudi, sám napísal evanjelium, kým pobýval v Ázijskom Efeze.” (Irenaeus, Adversus haereses 3.3.4)

Nikdy neboli o autorstve evanjelií pochybnosti, nemáme žiadne ranné záznamy, že by sa počítalo aj s niekym iným ako možným autorom. Väčšinou platí, že za autora sa vždy považuje ten, kto sa za neho vyhlasuje, alebo koho podľa tradície za autora pokladajú. Preto ak chce niekto v dnešnej dobe autorstvo spochybniť, bremeno dôkazu je na ňom.

.

0/−1
24.12.2013 8:28

J86a43n 36Š11v40a77d36l45e86n34k21a 9734449240

Otázkou však je, o jakých evangeliích ti nejstarší církevní otcové psali. Biblických textů bylo mnohem více, většina se jich do kánonu nakonec nedostala.

+1/0
24.12.2013 10:25
Foto

M37á61r65i81a 25T25v64r82d64o97ň43o53v80á 8488921737619

Tie evanjeliá podľa Tomáša, Márie, Filipa a podobne, ktoré sa do Biblie nedostali boli napísané najskôr koncom 2. storočia. Máme záznamy cirkevných otcov z 2.-3. storočia, že uznávali len tieto štyri evaneliá, ktoré sa aj neskôr oficiálne dostali do Biblie.

0/0
24.12.2013 20:13

J89a42n 66Š54v57a14d42l17e93n19k76a 9534309230

Co ovšem nemáme, je původní podoba těchto evangelií. Jsme si jistí, že ve 2. století vypadala přesně tak, jak se dostala do Bible?

+1/0
25.12.2013 1:18
Foto

M30á33r38i10a 92T85v26r90d79o80ň32o59v71á 8138961337549

Originál evanjelií sa nám naozaj nezachoval, ale zachovali sa nám kópie. Najstaršie sú tieto:

Rylandský papyrus z roku 130 n.l. obsahuje časť evanjelia podľa Jána.

Fragmenty štyroch evanjelií pochádzajú približne z roku 150 n.l.

Kódex Bodmer II., kde je napísané evanjelium podľa Jána pochádza z roku 200 n.l.

Z tretieho storočia pochádza množstvo fragmentov Novej Zmluvy a vďaka nim je možné zrekonštruovať znenie takmer celej Novej Zmluvy.

A od štvrtého storočia máme zachované rukopisy celej Novej Zmluvy vo viacerých prekladoch. Sýrske a latinské preklady Nového zákona pochádzajú už z okolo roku 150 n.l., v neskorších storočiach bol Nový Zákon preložený aj do iných jazykov. Pokiaľ ide o počet rukopisov, žiadny iný staroveký dokument nemá také množstvo zachovaných rukopisov, ako Nový Zákon.

0/0
25.12.2013 14:24

J95a93n 60Š59v83a12d57l81e13n60k49a 9174319550

130 n. l. je poněkud pozdě. Sto let od těch událostí.

0/0
27.12.2013 10:09
Foto

M16á20r76i29a 33T57v20r91d80o75ň72o50v85á 8738341547699

Z tohto obdobia pochádza najstaršia zachovaná kópia.Originál je samozrejme mladší. V porovnaní s inými starovekými dokumentami je odbobie medzi vznikom originálu a najstaršou zachovanou kópiou veľmi krátky. Pre porovnanie uvádzam časový odstup medzi originálom a najstaršími zachovanými kópiami diel niektorých antických autorov o ktorých žiaden historik nepochybuje, že sú autentické.

Euripides….1600 ročný odstup

Herodotos…1600 ročný odstup

Horácius…..900 ročný odtup

Virgílius….350 ročný dostup

atď.

0/0
30.12.2013 8:43
Foto

M13á95r84i32a 56T36v62r70d48o35ň52o20v81á 8648511727599

Zaujímavým faktom, ktorý stojí za zmienku je to, že keby si autorstvo evanjelií vymysleli, s najväčšou pravdepodobnosťou by im dali dôveryhodnejšie mená, napríklad bolo by to evanjelium podľa Petra, Tomáša atď. Presne toto sa totiž dialo, keď vznikali v 2. a 3. storočí apokryfné evanjeliá – aby vyzerali dôveryhodnejšie nazvali ich evanjelium podľa Tomáša (hoci Tomáš bol vyše sto rokov po smrti), Filipa a iných váženejších postáv.

Skutoční autori kanonických evanjelií veľkú prestíž nemali. Výnimkou je Ján. Ale Marek a Lukáš ani neboli Ježišovi učeníci- Marek bol Petrov tlmočník a Lukáš bol spoločníkom Pavla. Matúš mal hneď po Judášovi najhoršiu povesť. Dôvod je ten, že Matúš bol bývalý vyberač daní.

0/−1
24.12.2013 8:30

J76a53n 60Š36v77a10d96l85e12n79k83a 9204619710

Tak, ona je otázka, zda kanonická evangelia jsou skutečně ta pravá a apokryfní podvržená. Vše bylo rozhodnuto až téměř tři sta let po Ježíšově ukřižování.

+1/0
24.12.2013 12:47
Foto

M17á77r16i78a 14T34v69r83d62o50ň65o62v18á 8838491697929

Nie je pravda, že "vše bylo rozhodnuto až téměř tři sta let po Ježíšově ukřižování. "

V 4. storočí len formálne potvrdili tie spisy, ktoré drvivá väčšina kresťanov už dávno uznávala.

Máme záznamy z diel cirkevných otcov, že už v 2. storočí cirkev uznávala práve tieto štyri evanjeliá a nie iné.

Navyše, historici sa zhodujú v tom, že evanjelium podľa Matúša, Mareka, Lukáša a Jána boli všetky napísané v 1. storočí n.l. Avšak evanjelium podľa Tomáša a Filipa napísali najskôr koncom 2. storočia. Vznik evanjelia podľa Petra dokonca historici datujú až do stredoveku. Ktoré knihy sú teda z historického hľadiska dôveryhodnejšie?

0/0
24.12.2013 20:18

J18a98n 23Š24v57a10d19l76e28n84k34a 9704349820

Není pravda. To jsou církevní otcové uznávaní katolickou a ortodoxními církvemi. Tehdejší křesťanství bylo ovšem mnohem rozmanitější, některé jeho větve byly ovšem už záhy prohlášeny za kacířské. Po ztrátě území na Blízkém Východě a v severní Africe tyto křesťanské církve upadly do bezvýznamnosti. Protože se tedy prosadil jenom ten jeden pohled, můžeme nyní říci, že už ve 3. století něco církevní otcové rozlišovali. Pokud by byla zvítězila jiná odnož, byli by zase jiní církevní otcové a kánon by byl patrně odlišný.

+1/0
25.12.2013 1:22
Foto

M86á37r73i80a 12T13v57r71d67o34ň16o69v97á 8858211467879

Dobre, upresním to. Do Nového Zákona sa dostali tie knihy, ktoré uznával hlavný prúd, teda cca 90% kresťanov. Samozrejme, že boli mnohé prúdy, napríklad "pošahaní" gnostickou filozofiou, ale to malo od hlavného prúdu kresťanstva ďaleko.

0/0
25.12.2013 14:27

J11a61n 19Š89v12a62d57l92e30n16k69a 9364159840

To říkáte vy. Podle všeho se však především jednalo o politické rozhodnutí. Jinak, co třeba ariáni či monofyzité? Také se jednalo o okrajové proudy? Pravda, ariáni nakonec konvertovali ke katolictví, protože pro ně bylo výhodnější spojenectví s římským papežem, ale monofyzité konvertovali nanejvýš tak k islámu, když jejich území dobyli Arabové. Do té doby se jednalo o velmi významný náboženský proud v Byzantské říši. Dodnes jejich zbytky přežívají na Blízkém Východě a v Egyptě.

+1/0
27.12.2013 10:11
Foto

M58á90r25i82a 75T80v20r68d66o88ň59o36v54á 8898501407209

Ale v poriadku, môžem súhlasiť s vami, že autorstvo evanjelií je mnohými historikmi spochybňované. Neplatí to však o Pavlových listoch, v ktorých je okrem iného aj tvrdenie, že Ježiš vstal z mŕtvych a ukázal sa viac ako 500 ľuďom. A tento list Pavol písal v dobe, keď ešte väčšina svedkov žila.

0/−1
24.12.2013 8:32

J90a17n 47Š46v69a71d72l95e35n20k32a 9194829510

Týká. I některé Pavlovy listy nenapsal Pavel. Zjistilo se to rozborem textu - jsou psané jiným stylem. Navíc celý Nový Zákon obsahuje zjevné přípisky z pozdější doby, které nepocházejí od původních autorů (zjistitelné stejně - jsou psané jiným stylem). Pak je tedy otázka, čemu věřit. Já jsem tudíž hodně rezervovaný - Ježíš pravděpodobně žil, pravděpodobně to byl velmi vzdělaný člověk, který dokázal inspirovat davy, a pravděpodobně ho též ukřižovali (i když se jeho proces pravděpodobně neodehrál tak, jak je líčeno v evangeliích). Bohužel je dnes těžké zjistit, co vlastně Ježíš říkal, když to zapsali až desítky let po ukřižování, a tudíž si tam autoři přidali vlastní interpretace. A též je otázkou, co je původní a co přibylo později, když se ukázalo, že ten konec světa ještě jenom tak nepřijde.

+1/0
24.12.2013 12:38

J11a40n 28Š31v20a16d69l37e70n17k90a 9924529100

Ostatně, část evangelií byla napsána tak, aby potvrzovala starší židovská proroctví o příchodu mesiáše. Některé události, které jsou tam popsané, se takto patrně neudály, a to včetně sčítání lidu za Octaviana Augusta, které na svou dobu nemá žádné analogie. Proč by se muselo obyvatelstvo Palestiny přesouvat do míst, odkud pocházeli jejich předkové? Díky tomu ovšem bylo možné napsat, že se Ježíš narodil v Betlémě, jak bylo předpovězeno, protože se kvůli tomu jeho rodiče museli vydat na cestu z Nazareta.

+1/0
24.12.2013 13:39
Foto

M51á35r13i13a 78T74v58r45d97o46ň22o31v53á 8208781547989

Väčšina odborníkov nepochybuje o autorstve Pavlových listov. Rovnako neobstojí tvrdenie, že Biblické texty boli časom pozmenené.

Historici používajú objektívne kritéria na posúdenie toho, či zachované kópie zodpovedajú originálu.

Okrem iného, skúmajú hlavne:

1. Aký je časový odstup medzi originálom a najstaršou zachovanou kópiou.

2. Koľko kópii sa nám zachovalo. Knihy Novej Zmluvy boli napísané v 1. storočí a najstaršie zachované fragmenty odborníci datovali do 2.storočia. Od 3. storočia už môžeme z rozsiahlych pasáži poskladať takmer celú Novú Zmluvu. Takže časový odstup medzi orginálom a najstaršími zachovanými kópiami je v porovnaní s inými starovekými dielami veľmi malý. Navyše, tieto kópie pochádzajú z rôznych geografických oblastí, takže ak by sa aj nejaká "vetva" prepisovačov rozhodla dokument pozmeniť, porovnaním s rukopismi z iných oblastí, by bola zmena odhalená. Tým sa dostávam k druhému bodu – koľko rukopisov sa zachovalo. Narozdiel od iných starovekých diel, kedy sa v lepšom prípade zachovali desiatky kópii, výnimočne stovky, rukopisov Novej Zmluvy máme tisíce. Archeológovia za posledných dvesto rokov objavili množstvo ďalších kópii a odborníci tieto rukopisy skúmajú a porovnávajú.

0/0
24.12.2013 20:23
Foto

M45á56r16i18a 34T23v70r29d29o14ň31o78v75á 8388781777299

V USA sa stala bestsellerom kniha Barta Ehrmana, kde napísal šokujúce odhalenie toho, k čomu dospeli učenci, ktorých prácou je skúmať a porovnávať staroveké rukopisy Novej Zmluvy. Autor uvádza, že v textoch sú obrovské rozdiely a máme tisíce rôznych variácií a preto nemôžeme veriť tomu, že dnešná kópia Novej Zmluvy zodpovedá originálu. Škoda, že autor nespomenúl tieto fakty:

1. Každá gramatická chyba, každá zmena slovosledu (slovosled v gréčtine nie je dôležitý), každé zamenenie zámena podstatným menom, každé synonymum atď. sa počíta za jednu variáciu.

2. Dôvodom, prečo máme tisíce variácií je ten, že máme tisíce rukopisov. A čím viac rukopisov máme, tým lepšie, lebo tým presnejšie sa vieme dopátrať ku presnému zneniu originálu.

3.Najdôležitejším faktom, ktorý pán Ehrman zamlčal je, že drvivá väčšina variácií vôbec nemení zmysel textu, niekoľko zmysel textu mierne mení a žiadna variácia nenapáda ANI JEDNU DOKTRÍNU.

0/0
24.12.2013 20:24

J95a83n 84Š28v16a14d75l52e94n29k83a 9974839250

Ano, většinu těch listů napsal Pavel. Ale ne všechny. To ukázala analýza textu. Stejně tak lze touto analýzou odhalit pozdější vpisky do původních textů (jiná slovní zásoba, jiný styl textu). Víte moc dobře, že se originály nedochovaly. A mezi údajnou dobou vzniku originálu a nejstaršími dochovanými verzemi je stále mnohaletá propast, kdy se mohlo stát cokoli.

+1/0
25.12.2013 1:27
Foto

K27a91r62e90l 57W95á93g43n11e88r 4417585559547

Máte naprostou pravdu, Ježíš opravdu hlásal brzký konec světa. Ten navíc nebyl hlásán jen Ježíšem, nýbrž i jinými tehdejšími proroky. Podobně jako první křesťané očekávali příchod konce světa také Kumránci, v jejichž nalezených písemnostech byly i astronomické spisy. Podle Ježíše měl brzký konec světa nastat ve dnech, kdy „hvězdy budou padat s nebe“. A protože za takováto nebeská znamení bývaly ve starověku považovány komety, může dnes historik či astronom předpokládat, že esejské hnutí spolu s hnutím křes­ťanským spojovalo konec světa s průletem některé z dobře pozorovatelných komet. Jestliže však byl Ježíš přesvědčen o tom, že se nebeského úkazu dočkají jeho vrstevníci, musel znát, tak jako Kumránci, alespoň přibližnou prognózu tohoto jevu, přičemž horní hranicí časového rozmezí představuje závěr 1. století. Ne­zbývá tedy než se zaměřit na komety z let 29-99 našeho letopočtu. Přesná předpověď „padajících hvězd“ v tomto období nebyla ještě známa, ale víme o jedné výjimce: 26. ledna roku 66 procházela periheliem Halleyova kometa. A znalost periodicity této komety, která oběhne Slunce za 76 roků, dokládají starověké astronomické záznamy, které již umožňovaly starověkým učencům periodu komety propočítat.

0/0
25.12.2013 11:47



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.