Mária Tvrdoňová

Všetci okrem mňa rozumejú kvantovej fyzike

30. 08. 2012 12:22:19
Jeden z mojich pomerne obľúbených predmetov na gymnáziu bola fyzika. Bolo to hlavne preto, že sme mali vynikajúcu učiteľku, ktorá vedela veci polopatisticky vysvetliť. Ale aj preto, lebo fyzika opisovala javy, ktoré som mohla pozorovať v každodennom živote. Až sme učivom došli na kvantovú mechaniku.

Pamätám si, že to bola kopa ťažkých vzorcov, ktorým som nerozumela, lebo opisovali správanie sa častíc, ktoré nemôžem voľným okom pozorovať.

Tak mi v pamäti ostalo len toto: Kvantová fyzika = ťažká matematika.

Preto ma prekvapilo, keď som prišla na vysokú školu a spolubývajúca na vysokoškolskom internáte raz čítala knihu o vesmíre, ktorá údajne vychádzala z kvantovej mechaniky. Rozplývala sa nad tým, že škoda, že nešla študovať kvantovú fyziku. Zo zvedavosti som si tú knihu prelistovala a miestami prečítala. Zistila som, že v knihe nebol jediný vzorec, len pseudovedecké filozofické úvahy podobné výrokom pána Platóna.

Povedala som jej: „Kamarátka moja, kiež by si išla študovať kvantovú mechaniku. Zistila by si, že to nie je prázdne táranie, ale ťažká matematika."

Ohradila sa: "Ale toto je naozaj fyzika."

A stretávala som sa s tým znovu a znovu, že ľudia ktorí neštudovali fyziku mi hovorili: "Ako môžeš nerozumieť kvantovej mechanike? Čo je na tom ťažké na pochopenie?"

Až som sa jedného dňa rozprávala s príbuznou, ktorá vyštudovala fyziku na univerzite. Keď som sa jej priznala, že kvantová mechanika je jediná oblasť fyziky, ktorej nerozumiem ani trošku, povedala mi: "Ako by si jej aj mohla rozumieť. Pokiaľ neovládaš vysokoškolskú matematiku, ťažko pochopíš kvantovú mechaniku, lebo je to najťažšia časť fyziky, plná zložitých výpočtov na päť-šesť strán, kým sa dopracuješ k výsledku."

A keď som sa opýtala, čo si myslí o tých filozofických knižkách, plných úvah údajne založených na kvantovej mechanike, len sa blahosklonne pousmiala.

Je milé, že populárno - náučné knihy a programy spropagovali túto najťažšiu časť fyziky tak, že jej rozumie takmer každý. Ale aj tak sa pýtam, či to čo propagujú je naozaj fyzika, alebo len filozofické táraniny.

Autor: Mária Tvrdoňová | karma: 15.04 | přečteno: 1383 ×
Poslední články autora